Paardrijvakantie Macatoo: op safari in Botswana

In augustus 2023 ging ik zelf mee op paardrijvakantie in Macatoo. Lees je mee in mijn persoonlijk reisverslag over deze mooie safari in Botswana?

Reisverslag

Vrijdag 4 aug 2023 – het vertrek naar Maun

Bij het opstaan check ik de weersvoorspelling in Maun; gelukkig voorspellen ze mooi weer en kunnen we de regenzomer in ons Belgenland eventjes achter ons laten.  Nog een paar spullen last minute inpakken and off we go!

De check in verloopt heel vlot en nu dus wachten op de eerste vlucht. Maun ligt niet bij de deur; reken op ongeveer 30h reizen vanuit Brussel tot in de tent van Macatoo Camp. We vliegen met Emirates; onze eerste stop is Dubai (waar het om 23h30 nog 39°C is … slik!)  Dubai Airport is een bruisende ‘shop till you drop’ airport, maar omwille van midden in de nacht doen we hier niet aan mee. We nestelen ons in één van de zeteltjes aan de gate.

Zaterdag 5 aug 2023 – in Botswana!

De vlucht naar Johannesburg vertrekt mooi op tijd en ‘enkele uren’ (lees: 8) komen we aan in Johannesburg, hier hebben we 2h tijd om over te stappen. Afrika vind ik fantastisch en de African Vibes voel je meteen op de luchthaven. Alvorens te boarden voor onze volgende vlucht (naar Maun), genieten we van een kopje koffie.  De (bijna) laatste etappe is een vlucht van 1h. Ook deze vlucht zit – zoals onze voorgaande – afgeladen vol.  Vanuit de lucht kunnen we een eerste blik werpen op Botswana en we zien alle tinten bruin … droog dus.  De lege rivierbeddingen tonen dat er eerdere jaren wél water aanwezig was.  De douane formaliteiten verlopen vlot. De bagage afhandeling ‘iets minder’.  Onze bagage is niet mee met de vlucht. We vernemen later dat het hier schering en inslag is. De mensen op de luchthaven lijken ons inderdaad zeer geroutineerd in het vervullen van de formaliteiten. Papiertje invullen, kom morgen maar eens terug kijken en klaar… Na een lange vlucht is dit natuurlijk niet wat je wil horen, maar weinig aan te doen. Wel een groot geluk dat we eerst 2 nachten in Maun overnachten alvorens door te vliegen (ja ja, er is nog een vluchtje) naar Macatoo Camp. Onze chauffeur brengt ons naar een lokale winkel waar we wat nood inkopen doen.  Als de bagage er morgen niet bij zit, zullen we uitgebreider moeten shoppen. Gelukkig had ik mijn rij kledij in de handbagage, dus ik maak me weinig zorgen. We blijven optimistisch en checken in (toch wel een beetje murw door de vluchten) in het hotel in Maun en starten met een korte wandeling naar de Thamalakane River. Gevolgd door een aperoke om de dag af te sluiten.  Daarna onder de wol met al een pak ervaringen bij (nu weet ik ook hoe het voelt als iemand me contacteert aangaande bagage vertraging …) en uitkijken naar een nieuwe dag.

Aangezien we door de reisindrukken niet onmiddellijk in slaap vallen, gaan we aan de bar nog een Zuid Afrikaanse wijn drinken, ondertussen voelen we ons een beetje in Tomorrowland, want twee dj’s geven het beste van zichzelf aan enkele draaitafels.

Zondag 6 aug 2023 – kennismaken met nijlpaarden

Goed geslapen, maar vroeg wakker; om 6h30 nemen we ons ontbijt en maken we ons klaar voor een excursie op het water. Een busje komt ons ophalen en na een rit van een half uurtje komen we aan de start waar de rivier breed en diep is.  Bij het instappen van ons bootje wordt onze aandacht dichtbij getrokken. Zeker 30 nijlpaarden slaan ons van in het water gade. Ook al vangen we geen vissen, deze tocht is nu al geslaagd. We varen een stukje verder om de lijnen uit te smijten; her en daar springen vissen op, maar helaas blijft het aas onaangeroerd.  Op de retour zien we de nijlpaarden terug, eentje was niet blij met onze komst en probeerde om vanuit het water ons bootje te doen kantelen, gelukkig nét op tijd (1 meter!) weg. Dit verhaal had helemaal anders kunnen aflopen …

We keren terug naar het hotel en vernemen dat onze bagage toegekomen is. Nu kunnen we écht aan onze vakantie beginnen. Nog 1x slapen en dan begint het grote avontuur.

Maandag 7 aug 2023 – in Macatoo!

We zijn met de krieken van de dag wakker (dankzij onze Chinese buren die vermoedelijk last van een jetlag hadden), om 8h stipt vertrekken we naar de luchthaven voor een meet and greet met John en Rianna (de eigenaar en manager van Macatoo Camp) om eens de gezichten achter de emails te zien. Na een ontbijtje is het ready for the next adventure: met een helicopter naar Macatoo Camp. Best spannend en ook onwennig om in zo’n klein wiebelend toestel te zitten. Aangezien we echt voor een shortstay (3N verblijf in Macatoo Camp), gaan, biedt de heli optie ons 4h extra genieten van het kamp.  Een mooie tijdswinst en wat een ervaring!  Omdat een helicopter lager vliegt dan de kleine vliegtuigjes, zien we vanuit de lucht olifanten en ander wild. We zin ook hoe droog alles staat. Climate change?! En dan maakt de piloot plots een u-turn en zet hij de landing in voor een ‘surprise champagne stop’ met zicht op gnoe’s en zebra’s. WAW WAW WAW. Na een vlucht van 35 minuten landen we in Macatoo Camp. Eindbestemming. Yes! Cathy (de kampmanager) en haar team staan klaar om ons te verwelkomen.  Na een korte briefing – waar onder andere de gebruikte signalen tijdens het rijden wordt uitgelegd – schuiven we mee aan tafel.  Kip en groententaart, salade en broodjes aangevuld met heerlijk tropisch fruit.  Het kamp is volzet (8 tenten) en we zijn reisgezel van een leuke bende Amerikanen (van wie een dame reeds 20 (!) keer kwam en 4 Britse dames.

Na de lunch trekken we naar onze tent (nr 7). Groot terras, ligzetels, comfy zeteltjes, stoeltjes en tafeltje; compleet open zicht op het passerend wild; groot bed, douche, bad, 2 wastafels, kleerkast … Glamping op z’n best dus!  We installeren on en nemen een korte siësta. Om 16h is het teatime, inclusief heerlijk gebak en om 16h30 begeven we ons (eindelijk 😊) naar de stallen.  De niet-ruiters gaan mee op een gamedrive per jeep.  Ik krijg Tsjaka toegewezen, een niet te groot paard (zo heb ik het graag) en zeer werkgraag. Ze reageert onmiddellijk op de kleinste impulsen.  We zijn nog maar net vertrokken en zien al snel enkele impala’s – wist je trouwens dat alle vrouwtjes ongeveer op hetzelfde moment werpen  en hun dracht zelfs met een maand kunnen uitstellen – dit alles in functie van het gras ‘dangercontrol’.  Even verder zien we een maribo. Hij kijkt ons vreemd aan, maar loopt niet weg, waardoor we de tijd krijgen om hem te bewonderen. Vervolgens krijgen we uitleg over hoeveel de olifanten stuk maken, maar sommige bomen onaangeroerd laten omdat ze jaarlijks van de vruchten willen eten.  Bij droog weer gaan ze ook graven naar de boomwortels omdat daar meer vocht in zit. Heerlijk hoeveel kennis je tijdens zo een ruitersafari opdoet!  Vervolgens passeren we een gigantische termietenheuvel en ook hier krijgen we alles in detail te horen over het leven van de termieten.  I love it!

In de verte zien we een gigantische buffel stier. Mijn eerste life exemplaar (na 7 eerdere safari’s) en tal van zebra’s.   Ondertussen wordt het ‘golden hour’ ingezet. Zo genoemd naar de prachtige kleuren bij zonsondergang.  Magisch!  Na anderhalf uur keren we terug naar kamp voor apero en diner.  Ik kijk nu al uit naar morgen.  Tijdens de apero luister ik met veel animo naar de verhalen van onze mede reizigers. Dit is een vakantie te paard op haar best: top locatie, fijne mensen én internationale wisselwerking.  De game drive groep volgende een roedel wilde honden (zeer exceptioneel). De filmpjes zijn ronduit spectaculair.  We nestelen ons aan het kampvuur. Cathy zorgt elke avond voor een tafelindeling. Plezant, zo komt er een echte mix!  Ik zit naast Mob al sinds 15 jaar de paardenmanager en we hebben een boeiend gesprek over hoe ze de ruiters – al van bij aankomst – lezen en zo (samen met de op voorhand gestuurde info) bepalen welk paard voor wie geschikt is.  Op het menu staat butternut soep, biefstuk op de BBQ, gebakken aardappel, worteltjes, boontjes, veggie optie en chocomousse als dessert.  Dit allemaal onder een gigantische sterrenhemel. De buitenlucht zorgt voor slaap en een gids begeleidt ons naar onze tent.  Het kamp is omringd door een electrische omheining tegen groot wild, maar hyena en luipaard kunnen wel nog gemakkelijk binnen (en worden de komende avonden ook effectief gezien!) We vallen in een diepe slaap in een perfect opgemaakt bed.

Oog voor detail: er is een doomspray: om je tent voor en tijdens het diner te ‘ontmuggen’; héél effectief; een eigen lichaamsmuggenspray en een claxon (drie keer toeteren in geval van nood)

Dinsdag 8 aug 2023 – op avontuurlijke safari

Ik heb geslapen als een roos.  Om 6h30 worden we aan de tent gewekt met een heerlijk geurend kopje koffie.  We genieten met zicht op enkele impala’s. Om 7h worden we opgewacht aan het kampvuur voor het ontbijt: thee, koffie, knisperend toastbrood, vers gemaakte warme havermout pap, fruit, gekookte eitjes, confituur, muffins, yoghurt, sapjes, … uit ervaring weet ik dat een goed gevulde maag van belang is voor vele uren in het zadel dus I go for it! Collega’s die gisteren het kampvuur afsloten laten ons een filmpje zien van een luipaard op amper 10 meter van hen. Een ervaring om nooit te vergeten!

Om 7h30 gaan we naar de stallen waar onze paarden verzorgd en gezadeld op ons staan te wachten. De niet-ruiters gaan op jeepsafari, de ruiters worden in twee groepjes opgesplitst. Tsjaka ziet er super happy en relaxed uit.  Algauw hebben we onze eerste ‘splashy canter’; de paarden volgen de gids; zalig om de hoeven in het water neer te horen komen. In 2019 was er een grote droogte waarbij veel dieren het leven lieten; de skeletten liggen her en der verspreid als stille getuigen.  We passeren kudde red lechwe (komt alleen voor in de Delta), kudu, giraffen, zebra’s en honderden buffels. OMG! Een kudde buffels met kalfjes is vaak minder gevaarlijk dan de eenzame stieren.  De kudde loopt weg bij gevaar, de stier valt aan. Ik reed al enkele safari’s, but this beats them all! Zoveel dieren, dit alles in combi met het water (ook een lager niveau dan normaal). Paards paradijs!  Onderweg houden we een korte snack  pauze, ik deel mijn appel met Tsjaka.  Onze gids Tsabo toont vanalles. Hij laat ons ook fruit proeven. We passeren ook twee mannetjes olifanten, één vond dat we te dicht kwamen en stuurde een duidelijke ‘back off waarschuwing’ met zijn oren.  We houden afstand.

Na een rit van ongeveer 4h keren we terug naar stal. De grooms staan klaar om onze paarden te verzorgen.  Ze zijn allemaal in topconditie; er wordt ook zorgvuldig gewaakt dat ze voldoende rust krijgen.  Dit alles onder toeziend oog van Mod, de paardenmanager.  Lunch = spaghetti, salade, brood, linzen en kaas als dessert.  Lunch mét zicht op een olifant die passeert.  Kan het nog beter? Ook een impala komt in het kamp even kijken. Nu genieten van een siesta voor de teatime en dan een rustige rit.  Wat mij nog opvalt: de verse lucht en de vele vogels / vogelgeluiden. Met oa de ‘go away’ vogel. De siësta is normaal bedoeld om te rusten, maar ik zie giraffen, een antilope en impala’s op amper 5 meter van mijn tent. Rusten doe ik wel als ik terug thuis ben; veel te veel te beleven nu.  Ook het spel van de ghekko’s op de tent is grappig om te volgen. Vervolgens is er teatime met heerlijke home made cake. Onvoorstelbaar hoe ze dit hier doen zonder moderne keukenmogelijkheden!

Na de break vertrekken we voor een volgende rit.  Dit keer op Neptune, een zevenjarige ruin. Het is even wennen aan elkaar, maar al snel is er een klik.  We zien als eerste een krokodil die dra ze ons ziet snel wegglijdt onder water.  Dan een nijlpaard. (Ik mag er niet aan denken dat dit allemaal in het water zit terwijl we er met de paarden doorrijden …)  De volgende ‘encounter’ (we zijn pas 15 minuten vertrokken) zijn 3 olifanten met 2 babies jonger dan 3 jaar (vanaf dan beginnen hun tanden te groeien). Wat een spektakel; we lijken niet in hun weg te staan en kunnen lang van het schouwspel genieten. We zetten onze tocht verder en zien een hyena die zich in het zand rolt om de kriebelbeestjes van zijn lijf te halen. En dan … een gigantische olifanten stier. We roken hem al vanop een afstand omdat hij in ‘musk’ is (lees : vruchtbaar ; dit is 1 week per jaar). Heet en klaar … hij vindt onze aanwezigheid maar niets en flappert eerst met z’n oren en plots slurf omhoog en ‘tooeooeoeoot’. De gids maant ons aan weg te galopperen.   Mijn hart klopt in mijn keel. What a thrill! De bull blijft ons volgen en toetert nogmaals.  Gelukkig staan we een eindje verder (lees: 50 meter) en kunnen we op het gemak wegrijden.

In de verte zien we plots een gedekte tafel.  De grooms nemen onze paarden over en wij krijgen een bubbel apero aangeboden. Zalig! De starter is een tomatensoep gevolgd door 2 sorden salades, pizza en mapple pudding als dessert.  De verhalen gaan heen en weer over de tafel. Heel wat ervaringen om uit te wisselen in een internationaal gezelschap.  Dan terug naar onze tent om ons klaar te maken voor … een overnachting op het treeplatform. Ik vrees dat ik niet veel zal slapen, maar het wordt vast en zeker onvergetelijk! Ik moet wel bekennen tijdens de rit naar daar (ong 3 km, half uur in het donker) zit ik met een – struisvogel – ei in mijn broek.  Bij aankomst checkt onze gids eerst of de kust veilig is.  Er brandt al een kampvuur en er werden lampionen uitgezet.  Na een half uurtje keuvelen en ‘gewoon worden’ aan de open lucht nemen we de trappen 20 meter omhoog naar het boomplatform. Er zijn drie bedjes opgemaakt met muskietnet. Ik kies strategisch in het midden. De gids maakt zijn geweer gebruiksklaar en we proberen de slaap te vatten. Als snel heb ik aan beide zijden ‘snorring’ birds, in canon. Maar het maakt me niets, ik wil geen seconde van deze nacht missen en probeer mijn ogen open te houden.  Alle zintuigen staan op scherp en als de baboons in de verte waarschuwingen beginnen te roepen, verstop ik me een beetje dieper onder de dekens.  Verder geniet ik van de bush geluiden én van de vallende sterren. De maan komt op en ik doezel toch eventjes weg want de volgende keer dat ik mijn ogen open, is de dageraad aangebroken.

Woensdag 9 aug 2023 – in galop door het water

Dit was WAW, once in a lifetime!  Om 6h nemen we de jeep terug naar het main camp en spotten we een cheetah. Volgens Thabo, héél zeldzaam; Katie de kampmanager heeft er tijdens haar 11 jaar verblijf nog geen enkele gezien …   Bij aankomst maken we ons snel klaar voor het ontbijt en off we go again voor een spannende rit te paard. Benieuwd wat ons pad nu zal kruisen.  Neptune is een toppaardje; hij doet precies wat ik aangeef.  We starten met een kort galopje en zien ondertussen buffels, giraffen, zebra’s, … Deze keer ook enkele majestueuze kraanvogels.  Mooi, mooi en dan l’ moment suprême. Een échte splashy galop door water van wel 70 cm diep. We gieren het uit. This is it, er zijn geen woorden voor, what feeling!!! Daarom noemt dit ‘high season’. Ik zie alleen maar water rond mij en ben compleet doorweekt, but I feel alive.  Wat een ervaring. Gelukkig hebben we alles op film (leve de Go Pro) om nadien nog vele malen te herbeleven.  We installeren ons kort nadien voor een snackbreak en opdroog sessie.  Ik heb nog enkele paardensnoepjes in mijn jacket en ze worden nieuwsgierig maar met smaak opgepeuzeld door Neptune.

Na een korte break op naar de volgende ‘exitement’: rengalop.  Woehaaaa. De gids sluit af met het tonen van (gigantische) leeuwensporen van slechts enkele dagen oud.  Onder de bomen zien we opnieuw een tafel gedekt, mét zicht op de treeplatform.  Lunch is quiche, salade, home made brood en fruit. Uiteraard aangevuld met de nodige drankjes. We keren terug per jeep naar de thuisbasis. Tijd voor een siesta.  Waar het opnieuw niet lukt om te rusten omdat ik niets wil missen. De teatime is weer een voltreffer. Sommige gasten kozen voor een scenic heli flight en vertellen honderuit over wat ze gezien hebben. Onze groep splits in ruiters, gasten die meegaan met de gamedrive en wij kiezen voor een mokoro tocht.  Het water staat laag, maar toch nog net genoeg om te varen;  Pecs, onze gids, begeleidt ons vakkundig door het landschap. Aan de brug zien we vanop een veilige afstand enkele buffelstieren.  Ze zijn rustig, maar komen toch stapje per stapje dichter bij ons. De gids besluit om te keren naar de andere kant, maar daar komt een olifant ons tegemoet.En hij heeft oog voor ons. Slik … om eerlijk te zijn voelde ik me niet helemaal comfortabel en de gids brengt ons naar de brug waar we op veilige hoogte – en bij zonsondergang én met een gin tonic in ons hand – aan de ene kant de buffels en aan de andere kant de olifant konden bewonderen. Kan het nog beter? Ja … enkele ogenblikken later komt de olifant onze kant op, heel even dacht ik dat hij de brug ging nemen om over te steken, maar 5 meter ervoor besluit hij toch de andere kant op te gaan. Met dank aan de twee dadelpalmbomen waar hij eens stevig aan schudt, zodat dadels naar beneden vallen om op te smullen.

Omdat de zon bijna onder is en de nijlpaarden dan actief worden, keren we terug naar het kamp om te genieten van onze laatste zonsondergang en kijken we uit naar het diner en het kampvuur.  Ik heb een geanimeerd tafel gesprek en neem uitgebreid de tijd om de sterrenhemel te bewonderen.

Donderdag 10 aug 2023 – ons vliegtuigje staat klaar!

Helaas speelden de malaria pillen me parten deze nacht en heb ik (opnieuw) geen oog dicht gedaan… het kopje koffie en ontbijt sla ik (helaas) over. Om 9h worden we per jeep naar de airstrip gebracht, een ritje van ongeveer een uurtje met onderweg een laatste blik op wild.  Het vliegtuigje (voor 10 pax) is mooi op tijd en om 10h nemen we de eerste reeks van 4 vluchten.  In Maun staat ons iemand op te wachten ter begeleiding voor check in van de lange afstandsvluchten. Alles verloopt heel vlot. We nemen nog een lunch in The Duck (het caféetje rechtover de luchthaven, want in de luchthaven is er letterlijk niets) en boarden voor de vlucht naar Johannesburg en Dubai en Brussel.

Met alweer een pak herinneringen. En zoals steeds: Afrika smaakt naar meer!

Thema

Bestemming

Paardrijvakantie

Macatoo

Vanaf € 4801

Mijn favoriet

Safari te paard in Macatoo Camp / Botswana - Vakantie te paard / Reisbureau Perla

Waarom voor vakantie te paard kiezen?

Pré en postverblijf

Aan elke bestemming kan een leuk pré en/of postverblijf gekoppeld worden. We werken je reis helemaal op maat uit.

Paardenmensen

De meesten onder ons hebben eigen paarden en rijden regelmatig. We bezoeken de locaties en kunnen hierdoor informatie uit de eerste hand bezorgen.

Op afspraak

Bij Vakantie te paard maken we een afspraak wanneer jou dat het beste past. Dat betekent ook ’s avonds of tijdens het weekend indien gewenst.

Vertrek zorgeloos

Je ontvangt van ons bij je reisdocumenten een uitgebreid roadbook van Vakantie te paard. Zo kan je in alle vertrouwen vertrekken.

paardrijden in de Namib woestijn

Contacteer

Vakantie te paard

Bel ons

Reisaanvraag

Paardrijvakantie Macatoo: op safari in Botswana

Inschrijven

Mis geen enkele reistip, unieke reisaanbieding of promotie

Ervaringen vakantie te paard, reisverslag paardrijvakantie - Vakantie te paard / Reisbureau Perlan

Door onze website te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid